Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, wybrał wariant W14 dla nowej linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, wybrał wariant W14 dla nowej linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko

CPK ogłosiło dzisiaj, że pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, zatwierdził wariant inwestycyjny W14 dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze były ankiety społeczne, które wskazały ten przebieg jako najbardziej pożądany przez lokalną społeczność. Wyróżnia go powstanie dwunastu nowych punktów obsługi pasażerów oraz wykorzystanie już istniejącej infrastruktury na odcinku Ostrołęka-Śniadowo-Łomża. Spółka CPK poinformowała, że decyzja o tej konkretnie inwestycji, obejmującej odcinek o długości około 152 kilometrów, została podjęta po wielomiesięcznych pracach w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

Potrzebę wyboru nowego wariantu dla linii nr 29 podkreśla dokładny opis jego przebiegu. Linia ta rozpoczyna się od istniejącej linii kolejowej nr 36, biegnie w kierunku wschodnim, a potem skręca na północ za stacją Śniadowo. Omija Konarzyce od wschodu, przechodzi przez stację Łomża, przecina centrum miasta korzystając z dotychczas niezagospodarowanego pasa terenu i prowadzi mostem długości 1 km nad doliną Narwi. Dalej trasa przechodzi między Piątnicą a Czarnocinem, mijając Pęzę od wschodu oraz Mały Płock i Kolno od zachodu. Po zignorowaniu Czerwonego, Jeża, Turowa Dużego i Borek od strony wschodniej, linia nr 29 łączy się z linią kolejową nr 219 w rejonie Babrost i kontynuuje przez stację Pisz. Następnie przechodzi przez istniejącą stację Orzysz po wyjeździe ze stacji Pisz i łączy się z linią kolejową nr 223. Trasa omija Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki od strony wschodniej, a następnie biegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 38 od okolic miejscowości Bystry do Giżycka.

Na nowej linii kolejowej nr 29 osiągnięcie projektowej prędkości do 250 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla ruchu towarowego będzie możliwe. To oznacza, że podróż na trasie Ostrołęka-Łomża po zakończeniu prac określonych w STEŚ potrwa około 18 minut. Natomiast po ukończeniu prac PKP PLK na linii z Warszawy/Tłuszcza do Ostrołęki trasa Warszawa- Giżycko zajmie 1.45 godziny.