Przyspieszona komunikacja kolejowa między Giżyckiem a Warszawą bliżej realizacji
Giżycko może otrzymać znacznie szybsze połączenie kolejowe do stolicy kraju niż Olsztyn. Choć na razie jest to tylko scenariusz teoretyczny, niedawno istniały wątpliwości co do powstania takiego połączenia w ogóle. Teraz wydaje się, że plany zaczynają nabierać realnych kształtów. Wnioskować o tym można na podstawie decyzji pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Macieja Laska, który zaakceptował wybór opcji inwestycyjnej dla linii kolejowej na trasie Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, która ma liczyć około 152 kilometrów.
Planowane prędkości na tej trasie to maksymalnie 250 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla transportu towarowego. Dzięki temu czas podróży z Giżycka do CPK, przez Warszawę, miałby wynosić około 2 godzin i 20 minut. Po zakończeniu przewidzianych przez PKP PLK prac na linii Warszawa/Tłuszcz – Ostrołęka, cała trasa Warszawa – Giżycko skróciłaby się do około 1 godziny i 45 minut.
Na terenie naszego regionu, po opuszczeniu stacji w Pisz, linia ma prowadzić na północ, śladem dawnej trasy kolejowej Pisz – Orzysz. Przebiegnie przez istniejącą stację w Orzyszu, gdzie połączy się z linią kolejową nr 223. Nowa trasa ma objechać od wschodu Pianki, Jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. Po minięciu tych miejscowości linia pobiegnie od okolic Bystrzego, równolegle do istniejącej trasy kolejowej nr 38, aby ostatecznie zakończyć swój bieg w Giżycku. Jednak na chwilę obecną nie wiadomo kiedy prace inwestycyjne zostaną zrealizowane.
Centralny Port Komunikacyjny to firma należąca do Skarbu Państwa, która ma na celu budowę nowego centralnego lotniska dla Polski, zlokalizowanego pomiędzy Warszawą a Łodzią. CPK zajmuje się również tworzeniem systemu Kolei Dużych Prędkości, mających zapewnić szybkie połączenia między CPK a innymi miastami w kraju.
Obliczony koszt całego przedsięwzięcia do realizacji w roku 2032 wynosi 131,7 mld złotych.