Nieodpłatne dofinansowanie na gruntowną przebudowę mostu obrotowego w Giżycku

Nieodpłatne dofinansowanie na gruntowną przebudowę mostu obrotowego w Giżycku

Most obrotowy w Giżycku, który został uszkodzony podczas robót związanych z renowacją kanału pod koniec poprzedniego roku, został poddany natychmiastowej naprawie. Ekspertyza techniczna wykazała, że aż do przeprowadzenia kompleksowej przebudowy, ruch na moście może być przepuszczany tylko trzy razy dziennie. Informacje pochodzące ze Starostwa Powiatowego w Giżycku wskazują, że na ten cel Powiat Giżycki uzyskał wsparcie finansowe z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych wynoszące około 6,5 mln zł.

Dnia 14 maja 2024 roku Powiat Giżycki sfinalizował umowę z firmą wykonawczą na realizację projektu o nazwie „Przebudowa mostu obrotowego w ciągu ul. Moniuszki i Olsztyńskiej nad Kanałem Łuczańskim w Giżycku”. Przewidziane wynagrodzenie wynosi 6 700 555,95 zł. Celem tego przedsięwzięcia jest gruntowna przebudowa mostu obrotowego zgodnie z metodą „zaprojektuj i wybuduj”. Planowany termin ukończenia prac to czerwiec 2025 roku.

Przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie fazy:

Etap I: obejmuje realizację prac projektowych, takich jak przeprowadzenie badań, pomiarów, tworzenie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń.

Etap II: obejmuje prace budowlane polegające na przebudowie podpór – przyczółków mostu wraz z fundamentami oraz wykonanie prac remontowo-modernizacyjnych konstrukcji przęsła, mechanizmu obrotowego mostu oraz budynku sterówki mostu. Wykonawca będzie musiał m.in. przeprowadzić demontaż przyczółków mostu i przenieść go na brzeg kanału lub na barki, rozebrać nawierzchnię bitumiczną i podbudowę w bezpośrednim sąsiedztwie obu przyczółków oraz rozebrać sąsiadujące chodniki, demontować mechanizm obrotowy przęsła i łożyska, zdemontować budynek sterowni mechanizmu obrotowego, oczyścić stalową konstrukcję przęsła, wykonać nowe przyczółki mostu, zamontować i wbudować mechanizm obrotowy przęsła po konserwacji i regeneracji, odbudować budynek sterowni mechanizmu obrotowego mostu oraz zamontować nowe zapory drogowe i sygnalizację (blokujących wjazd na most podczas cyklu obracania przęsła – otwierania mostu dla ruchu wodnego) na dojazdach do mostu.